Publications

🇬🇧 English
🇩🇪 Deutsch


Publications of Prof. Dr. Colin Cramer are listed on these pages. Project-related publications are listed on the specific pages unter Research.

 


Handbook contributions and ecyclopedia articles


Cramer, C., & Rothland, M. (accepted). Professionstheoretische Ansätze. In M. Götz, A. Hartinger, F. Heinzel, J. Kahlert, S. Miller & U. Sandfuchs (Hrsg.), Handbuch Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik (5. Aufl.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Cramer, C., Richter, D., & Röhl, S. (accepted). Qualität im beruflichen Lernen von Lehrerinnen und Lehrern. In T. Betz, T. Feldhoff, P. Bauer & B. Schmidt-Hertha (Hrsg.), Handbuch Qualität in pädagogischen Feldern. Diskurse. Theoretische Grundlagen. Empirische Beiträge. Kritische Einwürfe. Wiesbaden: Springer.

Cramer, C., Röhl, S., Hagenauer, G., & Hascher, T. (accepted). Lehrperson bleiben: Wege und Professionalisierung im Berufsverlauf. In T. Bohl, A. Gröschner, A. Scheunpflug, & M. Syring (Hrsg.), Studienbuch Bildungswissenschaften. Klinkhardt utb.

Groß Ophoff, J., & Cramer, C. (2022). The Engagement of Teachers and School Leaders with Data, Evidence and Research in Germany. In C. Brown & J. R. Malin (Hrsg.), The Emerald International Handbook of Evidence-Informed Practice in Education (S. 175–195). Bingley: Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-141-620221026

Cramer, C., & Rothland, M. (2022). Pädagogische Professionelle in der Schule. In T. Hascher, W. Helsper & T. S. Idel (Hrsg.), Handbuch der Schulforschung (3. Aufl., S. 1165–1187). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_56

Cramer, C. (2022). Personale Merkmale von Lehrkräften. In M. Zimmermann & H. Lindner (Hrsg.), Das Wissenschaftlich-Religionspädagogische Lexikon (WiReLex). Stuttgart: Deutsche Bibel Gesellschaft. https://doi.org/10.23768/wirelex.Personale_Merkmale_von_Lehrkrften.201031

Drahmann, M., & Cramer, C. (2021). The Professional Ethos of Teachers, Doctors, Lawyers, and Clergy. A Comparison of Ethos in Different Professions. In F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer & T. Lovat (Eds.), The International Handbook of Teacher Ethos: Strengthening Teachers, Supporting Learners (pp. 415–427). Dodrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73644-6_24

Cramer, C., Rothland, M., König, J., & Blömeke, S. (2020). Einführung in das Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, M. Rothland, J. König & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 11–17). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-vorwort 

Cramer, C. (2020). Meta-Reflexivität in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 204–214). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-024 

Cramer, C. (2020). Kohärenz und Relationierung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 269–279). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-031 

Führer, F.-M., & Cramer, C. (2020). Mentoring und Coaching in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 748–755). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-091 

Cramer, C., König, J., & Grimm, M. (2020). Heimliches Curriculum in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 770–776). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-094 

Cramer, C. (2020). Professionstheorien. Überblick, Entwicklung und Kritik. In M. Harant, U. Küchler & P. Thomas (Eds.), Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 111–128). Tübingen: Tübingen University Press. http://dx.doi.org/10.15496/publikation-45602 

Cramer, C. (2019). Beruf, Rolle und Professionalität von Lehrpersonen. In E. Kiel, B. Herzig, U. Maier, & U. Sandfuchs (Eds.), Handbuch Unterrichten an allgemeinbildenden Schulen (pp. 133–141). Stuttgart: utb.

Rothland, M., Cramer, C., & Terhart, E. (2018). Forschung zum Lehrerberuf und zur Lehrerbildung. In R. Tippelt & B. Schmidt-Hertha (Eds.), Handbuch Bildungsforschung (4th. ed., pp. 1011–1034). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19981-8_44 

Cramer, C. (2014). Charakteristika und Rahmenbedingungen des Lehrerberufs. Diskussion. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (2nd ed.., pp. 177–186). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.15496/publikation-11115 

Cramer, C. (2007). Musisch-kulturelle Bildung. In M. Spenn, D. Beneke, F. Harz & F. Schweitzer (Eds.), Handbuch Arbeit mit Kindern. Evangelische Perspektiven (pp. 325–333). Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

About

Dr. Colin Cramer is professor of research on teachers and teacher education with special emphasis on subject-matter teaching and learning. He is member of the ›Institute of Education‹ as well as of the ›Tuebingen School of Education‹. His research focusses on systematic and empirical research in the field of education. Special emphasis is placed on the teaching profession, teacher education, and educational leadership.

Aims 

The aim of the research is to make systematic and basic theoretical as well as empirical contributions to questions of education. Research on teachers and teacher education as a focal point has the aim to understand who teachers and school leaders are, under which circumstances they work and how they can be prepared for their tasks appropriately in initial teacher education as well as in further professional development.

Get in Touch

Phone:
+49 (0)7071 29-75523
(Gabriela Knuth, Secretary)
+49 (0)7071 29-72729
(Prof. Cramer)

Email:
colin.cramer@uni-tuebingen.de

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
University of Tuebingen
Institute of Education
Muenzgasse 30 | Room 603
72070 Tuebingen
Germany

Office Hours:
Registration via email required