Research

🇬🇧 English
🇩🇪 Deutsch


On these pages the research group »Research on Teachers and Teacher Education« informs about current and finished research projects.

 


Project

Portfolio in Teacher Education (PORTO)


Since the introduction of the bachelor-master-structure in the eacher education system, the Tübingen Portfolio of Teacher Education is a constituent part of teacher training. The target of the Tübinger Portfolio is to strengthen the (meta-)reflexivity of the students by systematically discussing the relation of theory and practice in teacher education as well as the different educational components of the teacher education program. The Tübingen Portfolio is closely connected with the educational studies auf all student teachers and will be integrated into other domains of teacher training (subjects and subject didactics). Currently, as part of the accompanying research on the portfolio, a systematic review is being conducted to analyze the potentials that are attributed to the portfolio. Subsequently, in a second review it is analyzed whether there is empirical evidence according to the named potentials. Thus, the chances und limitations of portfolio work in teacher education can be investigated. The implementation of the Tübingen Portfolio is accompanied by an evaluation.




Publications


Feder, L., & Cramer, C. (2025). Research on portfolios in teacher education: a systematic review. European Journal of Teacher Education, 48(3), 508–525. https://doi.org/10.1080/02619768.2023.2212870

Fütterer, T., Feder, L., & Cramer, C. (2023). Ein neues Instrument zur Erfassung der Einstellungen zu Portfolioarbeit in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung (EPP-L). Unterrichtswissenschaft, 51, 361–393. https://doi.org/10.1007/s42010-022-00161-y

Feder, L., & Cramer, C. (2019). Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Ein systematischer Forschungsüberblick. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(5), 1225–1245.

Feder, L., Cramer, C., Bohl, T., & Wenz, K. (2019). Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Potenziale – empirische Forschungslage – konzeptuelle Kontextualisierung. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.), Verzahnung von Theorie und Praxis im Lehramtsstudium Erkenntnisse aus Projekten der „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“ (S. 40–47). Berlin: BMBF.

Feder, L., & Cramer, C. (2018). Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Eine Analyse der Portfolioliteratur. Die Deutsche Schule, 110(4), 354–367.

Feder, L., Cramer, C., & Krämer, H. (2017). Tübinger Portfolio Lehrer*innenbildung. Konzeption. http://www.uni-tuebingen.de/de/93381.



Presentations


11/2021
Dritter Programmkongress der Qualitätsoffensive Lehrerbildung in Berlin: Kohärenz, Meta-Reflexivität und Portfolioarbeit. Together with F. Schreiber.

11/2020
Universität Prag (Tschechien): Portfolio in Teacher Education: Potentials, Implementation and Empirical Evidence.

04/2019
Flickenteppich Lehrerbildung? Professionalisierungsstrategien in Forschung und Praxis. Tagung der »Qualitätsoffensive Lehrerbildung« in Tübingen: Potenziale von Portfolioarbeit im Lichte des (berufs-)biografischen Professionsansatzes. Together with L. Feder.

04/2019
Reflexivität in allen Phasen der Lehrerbildung. Tagung der Gießener Offensive Lehrerbildung (GOL) in Gießen: Portfolio zur Entwicklung von Reflexivität? Empirische Befunde – konzeptuelle Kontextualisierung. Together with L. Feder.

05/2019
Portfolio in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Baden-württembergische Netzwerktagung in Konstanz: Portfolioarbeit aus empirischer Perspektive. Ein Forschungsüberblick mit Leerstellen [L. Feder and T. Fütterer]

09/2018
Lehrer. Bildung. Gestalten. 83. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Lüneburg: Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Ein systematischer Forschungsüberblick. Together with L. Feder und C. Cramer.

09/2018
Bildungsforschung und Bildungspraxis im Dialog. Fachtagung des Freiburger Advanced Center of Education (FACE) in Freiburg: Systematischer Einsatz von Portfolioarbeit in der Lehrerbildung am Beispiel des ‚Tübinger Portfolio Lehrerbildung‘ Together with L. Feder.

06/2018
Kurzstrecke. Veranstaltungsreihe der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik in Tübingen: Portfolio. [L. Feder]

04/2018
Praxisorientierung im Lehramtsstudium – Innovationen und Befunde in der Qualitätsoffensive Lehrerbildung in Berlin: Potenziale des Portfolios unter besonderer Berücksichtigung von ‚Reflexivität‘ am Beispiel des Tübinger Portfolios. [L. Feder]

04/2018
PREPARE. Promoting reflective practice in the training of teachers using e-Portfolios in Wien: Potenziale von Portfolios in der Lehrer*innenbildung unter besonderer Berücksichtigung von ›Reflexivität‹. Together with L. Feder.

02/2018
Portfolios. Chancen und Grenzen in der Lehrer*innenbildung (Reihe »New Topics Lehrer*innenbildung« der Tübingen School of Education) in Tübingen: Antizipierte Potenziale der Portfolioarbeit in der Lehrer*innenbildung und empirische Evidenz. [L. Feder]

01/2018
Projektkonferenz ›Lehrerbildung PLUS‹ der Professional School of Education Stuttgart-Ludwigsburg: Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrer*innenbildung. Eine Analyse im Kontext der Portfolioliteratur. Together with L. Feder.

09/2017
Educational Research and Governance. 82. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Tübingen: Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Eine systematische Review. Together with L. Feder.

 

About

Dr. Colin Cramer holds an endowed full professorship of educational science at the University of Konstanz (Germany) and the Thurgau University of Teacher Education (Switzerland).

Aims 

The aim of research in the Educational Science working group is to make basic theoretical, systematic and empirical contributions to questions of education. Research on teachers and teacher education as a focal point has the aim to understand who teachers and school leaders are, under which circumstances they work and how they can be prepared for their tasks appropriately in initial teacher education as well as in continuing professional development. In teaching, the working group is responsible for the basic foundations in the field of education, educational psychology and sociology of education in the teacher education programs.

Get in Touch

University of Konstanz

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
University of Konstanz
Universitätsstraße 10 | Fach 45
D-78464 Konstanz
Germany

Phone:
+49 (0) 7531 88-4144

Email:
colin.cramer@uni-konstanz.de

Office Hours:
Registration via email required

 

Thurgau University of Teacher Education

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
Thurgau University of Teacher Education
Unterer Schulweg 3 | Postfach
CH-8280 Kreuzlingen
Switzerland

Phone:
N.N.

Email:
colin.cramer@ph-thurgau.ch

Office Hours:
Registration via email required