Forschung

🇩🇪 Deutsch
🇬🇧 English




Auf diesen Seiten informieren wir über aktuelle und abgeschlossene Forschungsprojekte der Arbeitsgruppe Professionsforschung.

 


Project

Teachers’ Continuing Professional Development Using Feedback (BeProf-Feedback)


Teaching is a challenging activity that is characterized by many uncertainties. Competences initially acquired in teacher education at university and in practical training are not sufficient for a successful, lifelong teaching career. Thus, lifelong continuing professional development (CPD) is seen as a core aspect of teachers’ professionalization. In addition to institutionalized in-service training, informal learning opportunities represent an important part of CPD. Usually, informal learning opportunities must be initiated and controlled by the teachers themselves. These include obtaining teaching-related feedback from students and colleagues, which is considered to be extremely effective for teachers’ learning. However, findings indicate that few teachers in Germany obtain teaching-related feedback. This project uses the Theory of Planned Behavior (TPB) to examine which teacher beliefs, perceptions, and attitudes have effects on the intention to use teaching-related feedback from colleagues and students. Furthermore, it will investigate to what extent these factors are influenced by characteristics of the (in-service) teacher education as well as by school related variables. Thus, we examine whether TPB is an appropriate model to explain teachers’ teaching-related feedback use and the possibilities for promoting the use of it, using a representative sample of teachers from Germany regarding their intention to use these tools. We additionally plan to examine not only the intention but also the actual use of feedback in a pre-post design, also extending to other types of self-initiated learning opportunities.



Publikationen


N.N.


Über uns

Die Arbeitsgruppe für »Professionsforschung unter besonderer Berücksichtigung der Fachdidaktiken« wird von Prof. Dr. Colin Cramer geleitet. Die Professur ist sowohl am Institut für Erziehungswissenschaft als auch an der Tübingen School of Education (TüSE) angesiedelt. Wir forschen systematisch und empirisch zu Fragen der Bildung und Erziehung. Schwerpunkte sind der Lehrer:innenberuf, die Professionalisierung in der Lehrer:innenbildung sowie Schulleitung. 

Forschungsziel

Ziel der Forschung sind systematische und grundlagentheoretische sowie empirische Beiträge zu Fragen der Bildung und Erziehung. Die Professionsforschung (Forschung zum Lehrerinnen- und Lehrerberuf) als Schwerpunkt hat zum Ziel zu verstehen, wer Lehrerinnen und Lehrer, aber auch Schulleiterinnen und Schulleiter sowie weitere pädagogische Professionelle an Schulen sind, in welchen Kontexten sie arbeiten und wie sie sinnvoll für ihre Aufgaben qualifiziert und berufslebenslang professionalisiert werden können.

Kontakt

Telefon:
+49 (0)7071 29-75523
(Gabriela Knuth, Sekretariat)
+49 (0)7071 29-72729
(Prof. Cramer)

E-Mail:
colin.cramer@uni-tuebingen.de

Adresse:
Prof. Dr. Colin Cramer
Eberhard Karls Universität Tübingen
Institut für Erziehungswissenschaft
Münzgasse 30 | Raum 603
72070 Tübingen

Sprechstunde (Prof. Cramer):
Bitte melden Sie sich per E-Mail an.