Forschung

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Auf diesen Seiten informieren wir über aktuelle und abgeschlossene Forschungsprojekte der Arbeitsgruppe Professionsforschung.

 


Project

Teachers’ Continuing Professional Development Using Feedback (BeProf-Feedback)


Teaching is a challenging activity that is characterized by many uncertainties. Competences initially acquired in teacher education at university and in practical training are not sufficient for a successful, lifelong teaching career. Thus, lifelong continuing professional development (CPD) is seen as a core aspect of teachers’ professionalization. In addition to institutionalized in-service training, informal learning opportunities represent an important part of CPD. Usually, informal learning opportunities must be initiated and controlled by the teachers themselves. These include obtaining teaching-related feedback from students and colleagues, which is considered to be extremely effective for teachers’ learning. However, findings indicate that few teachers in Germany obtain teaching-related feedback. This project uses the Theory of Planned Behavior (TPB) to examine which teacher beliefs, perceptions, and attitudes have effects on the intention to use teaching-related feedback from colleagues and students. Furthermore, it will investigate to what extent these factors are influenced by characteristics of the (in-service) teacher education as well as by school related variables. Thus, we examine whether TPB is an appropriate model to explain teachers’ teaching-related feedback use and the possibilities for promoting the use of it, using a representative sample of teachers from Germany regarding their intention to use these tools. We additionally plan to examine not only the intention but also the actual use of feedback in a pre-post design, also extending to other types of self-initiated learning opportunities.



Publikationen


N.N.


Über uns

Die Arbeitsgruppe für Erziehungswissenschaft wird von Prof. Dr. Colin Cramer geleitet. Die Professur ist sowohl an der Universität Konstanz als auch an der Pädagogischen Hochschule Thurgau angesiedelt. 

Forschungsziel

Ziel der Forschung in der Arbeitsgruppe Erziehungswissenschaft sind grundlagentheoretische, systematische und empirische Beiträge zu Fragen der Bildung, Erziehung und Sozialisation. Die Professionsforschung (Forschung zum Lehrerinnen- und Lehrerberuf) als Schwerpunkt hat zum Ziel zu verstehen, wer Lehrpersonen, aber auch Schulleitungen sowie weitere pädagogische Professionelle an Schulen sind, in welchen Kontexten sie arbeiten und wie sie sinnvoll für ihre Aufgaben qualifiziert und berufslebenslang professionalisiert werden können. In der Lehre verantwortet die Arbeitsgruppe erziehungswissenschaftliche, pädagogisch-psychologische und bildungssoziologische Grundlagen in der bildungswissenschaftlichen Lehrpersonenbildung.

Kontakt

Universität Konstanz

Addresse:
Prof. Dr. Colin Cramer
Universität Konstanz
Universitätsstraße 10 | Fach 45
D-78464 Konstanz

Telefon:
+49 (0) 7531 88-4144

E-Mail:
colin.cramer@uni-konstanz.de

Sprechstunde:
Anmeldung per E-Mail erforderlich

 

Pädagogische Hochschule Thurgau

Addresse:
Prof. Dr. Colin Cramer
Pädagogische Hochschule Thurgau
Unterer Schulweg 3 | Postfach
CH-8280 Kreuzlingen

Telefon:
N.N.

E-Mail:
colin.cramer@ph-thurgau.ch

Sprechstunde:
Anmeldung per E-Mail erforderlich